Halaman

"BAPA YANG KEKAL KUPERSEMBAHKAN KEPADA-MU, TUBUH DAN DARAH, JIWA DAN KE-AILAHAN PUTERA-MU YANG TERKASIH TUHAN KAMI YESUS KRISTUS, DEMI PENEBUSAN DOSA-DOSA KAMI DAN DOSA SELURUH DUNIA" - YESUS RAJA KERAHIMAN ILAHI, AKU PERCAYA KEPADA-MU

Selasa, April 10, 2012

INILAH SMS YANG PERTAMA SEKALI DI HANTAR DI DUNIA

Para ahli telah membincangkan tentang kemungkinan menghantar mesej TEKS melalui telefon seluler sejak tahun 1980-an. Kemudian di awal tahun 1985, dalam sebuahperbincangan yang dipimpin Seorang ahli bernama J Audestad memutuskan untuk menjadikan perkhidmatan penghantaran mesej TEKS atau SMS ini menjadi salah satukemudahan telefon seluler yang menggunakan sistem GSM.

Kemudian pada 3 Disember 1992, SMS pertama di dunia dikirimkan menggunakanrangkaian GSM milik pengendali telefon bernama Vodafone. SMS pertama inidikirimkan oleh Seorang ahli bernama Neil Papwort kepada Richard Jarvismenggunakan komputer. Isi TEKS yang pertama dihantar itu berbunyi 'Merry Christmas'(Selamat Hari Krismas).

Sedangkan SMS yang pertama kali dihantar menggunakan telefon seluler berasaskanrangkaian GSM diklaim dilakukan oleh mahasiswa teknik di Nokia (pengilang Perantitelefon seluler), bernama Riku Pihkonen. Secara komersial, SMS pertama kalidiluncurkan di Los Angeles oleh syarikat bernama Logica pada bulan 1993 Jun.Perniagaan serupa kemudian juga dijalankan oleh syarikat bernama Telenor di Norwaydan BT Cellnet di England pada tahun yang sama.

Jam pertama dikembangkan, Penggunaan SMS belum memanfaatkannya seperti sekarang. Masa itu,rata-rata setiap pengguna telefon GSM hanya menghantarkan 0,4 SMS setiap bulan. Initerjadi kerana kemudahan untuk menghantar SMS waktu itu masih sangat terhad.

Tapi dalam perkembangannya, SMS kemudian menjadi bagian yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Secara mengejutkan perkembangan Penggunaan SMS terjadi tahun 2000. Masa itu, setiap setiap rencana telefon seluler GSM menghantar 35 SMS Setiap bulan. Di tahun 2006, surat keuntungan yang diraih oleh semua pengendali GSM di seluruh dunia dari perniagaan SMS mencapai 60 juta Dolar Amerika. Harga rata-rata penghantaran SMS di dunia 0,11 Amerika Dolar.

Di Malaysia, sekarang Penggunaan SMS juga telah mengubah banyak kehidupan manusia. Ucapan selamat ulang tahun, selamat tahun baru,, dan Sebagainya, tak lagi selalu disampai kanmelalui kad, tapi melalui SMS. Jemputan Perkahwinan, rapat jemputan, jemputan kenduri, juga lebih banyak disampaikan melalui SMS.

RATIZON 21 March, 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan